Wednesday, November 27, 2013

Bahaya ibu mengandung terkena demam campak

Aku nak share benda ni lama dah tapi cuma hari ni berkesempatan nak taip in proper. Pengalaman memang akan mengajar manusia menjadi lebih bijak tapi kalau sesuatu perkara tu dapat diubah tentu tak akan ada penyesalan. Nasihat aku, kalau tak tahu tentang sesuatu benda tolonglah consult yang pakar. Jangan simply buat assumption sendiri dan membahayakan nyawa orang lain.

Nak dijadikan cerita, masa usia kandungan aku dah dipenghujung, adik aku kena chicken pox a.k.a campak. Cuma aku berdua je dengan dia kat rumah sebab dia je yang boleh teman aku masa tu kot2 nak beranak ke apa. Husband aku kan jauh -_-
Aku ingat aku tough. Tak akan kena walaupun dari kecik aku tak pernah kena pun. Sampai adik aku dah clear pun aku masih tak kena. So aku assume ok la kot.

Sampai hari aku bersalin. Macam aku cakap anak aku warded jap 3 hari kt nicu. Bukan ada apa pun, cuma terminum air ketuban je. Jadi lepas 3 hari aku pun discharge. Balik rumah aku sedar ada bintik air yang gatal kat dahi dan pinggang aku. Since tak pernah kena campak, so aku tak tau. Aku pun takde rasa demam ke apa. Tapi adik aku confirm tu memang campak. Ya allah, satu benda je aku terfikir : macam mana nak breastfeed baby aku? Nanti dia pulak kena macam mana?

Terus aku pergi klinik untuk confirmkan dengan doktor dan mintak advice.

Doktor klinik 1 :
Continue breastfeed macam biasa so that baby akan dapat antibodi lawan campak tu

Doktor klinik 2 :
I dont know since i never experience this kind of thing before. Just give her formula milk. I can suggest a few sensei shop selling milk at much cheaper price -_-

Wtf. Since adik aku doktor tapi di Ireland, dia cakap kat sana baby yang terexpose dengan virus campak akan diberi injection to prevent it first, at least until dia ada antibodi sendiri nak lawan. Tak tau di Malaysia macam mana.

Doktor klinik 3 :
Aku pergi nak mintak dia inject baby aku to prevent campak. Note that masa ni baby aku tak kena campak lagi, tapi dah expose kan. So probability nak kena very high. But u know what, the doc says sorry we don't have such injection because it is not listed in the list of vaccination for babies here in Malaysia.

So aku tawakal jelah. Memang bodoh sebab mana la aku tau nak buat macam mana. Bukan aku tak consult doctor tapi semua opinion lain2. So aku ikot doctor 1. What a very stupid decision. Campak aku tak teruk. Aku pun hairan jugak. Tak sampai 10 bintik pun. Baik pun cepat tapi memang confirm la benda tu campak. Maybe vaccination masa kt London dulu lain kot hehe.. Dia kuat sikit ke mana la taw kan.

Hari ke 14 bersalin buat kenduri akikah anak aku. Masa ni aku nampak sebiji bintik macam ruam kat pipi dia. Aku ingatkan rashes biasa la kot so teruskan je dengan majlis. Habis kenduri petang tu sah naik terus campak dia. Aku dengar orang tua cakap campak ni pantangnya tak boleh potong rambut. Kalau tak memang keluar habis. Dah sah2 anak aku buat akikah kan.. Tahla nak percaya ke tak.

Atok saudara aku cakap xpe, nanti dia baik sendiri. Anak aku okey lagi, cuma kejap2 merengek. Baby 14 hari apa la yang dia tau. Semua orang convince aku okey baby ni, nanti baik sendiri. Kecuali mak n adik aku. Husband aku pulak jakun kalo balik kg mesti nak main ikan. Ayah aku n bapak sedara aku kebetulan nak g mancing so husband aku dah gatal bontot nak ikut. Pegilah sana, kesian pulak walaupun dia macam berbelah bagi nak duduk dengan aku ke nak g mancing.

Masuk maghrib hati aku dah tak sedap sebab baby aku kerap sangat merengek. Mak aku ajak g klinik.

Doktor klinik 4 :
Terkejut tengok kulit anak aku. Dia taknak sentuh pun cuma tengok dari jauh. Dia cakap sory ni penyakit kulit yang teruk i tak boleh handle. What the fuck! Aku yang bukan doktor pun tau ni demam campak ok!

Mak aku terus suggest pergi hospital. Sebab emergency cepat sikit masuk untuk di examine. Aku cakap aku tau benda ni demam campak sebab aku baru kena. Sayangnya kat sana cuma ada doktor pelatih. Siap p baca buku lagi cari simptom kot. Nasib baik mak saudara aku bekas matron kat sana so dia arrange dengan kawan dia pergi hospital Taiping. Sebab kat situ ada wad baby macam kat Serdang. First time aku naik ambulans. Tapi tak laju sebab ada baby kan. Anak aku sepanjang jalan genggam tangan aku sambil merengek.

Sedih sangat masa tu aku rasa bodohnya aku kenapa sampai jadi macam ni. Kalau aku tau aku bawak hospital terus. Paediatrician datang malam tu examine anak aku. Dia terkejut kenapa sampai jadi macam ni baru bawak. Bukan apa, dalam masa setengah hari je penuh dah 1 badan bintik tu. Pg tadi cuma ada 1 kat muka.

Lepastu dia explain sepatutnya bila baby dah expose kena ambik injection untuk prevent. Sebijik macam apa adik aku cakap. Kenapa doktor lain tak tau!!!!! Dia cakap bila dah kena terpaksa buat cara rawatan lain which is masuk antibiotik dalam badan selama 10 hari.

Bahayanya baby kena campak is kalau campak tu tersebar kat otak, paru2 atau usus mungkin boleh mengakibatkan kematian. Ya allah... Kalau aku dengar cakap orang tua yang campak ni baik sendiri mungkin benda lain yang jadi (aku taknak sebut nauzubillah).

Paed cakap dia tengok anak aku berak tak berdarah, so usus dia masih ok. Pernafasan ok maksudnya paru2 ok. Tapi dia taknak confirm kan apa2. Bayangkan perasaan aku macam mana. Masa tu anak aku nak susu aku tak boleh bagi since dia dah kena kuarantin. Aku tak boleh tengok dia selama 10 hari tu sebab aku pun macam baru kena campak. Aku akur sebab tak nak infect baby lain sebab kat nicu banyak premiee.

Husband aku datang dengan family aku yang lain lepas tu. Aku tau dia rasa bersalah. Aku pun takde cakap apa dengan dia. Dia cakap nak teman amni malam ni dah siap packing barang dah. Tapi tak boleh sebab sebenarnya mak je yang boleh teman semalaman. Since aku pun tak boleh teman, aku ajak je dia balik. Esok datang semula.

Selama 10 hari tu aku dengan husband ulang alik pergi hospital Taiping. Aku memang tak boleh masuk. Husband aku masuk bagi susu n curi2 tangkap gambar baby. Aku cuma duduk dalam kereta perah susu. Tunggu gambar dari husband. Kadang2 aku duduk surau hospital. Kadang2 sembang dengan mak guard depan nicu -_-  .. Tiap hari pergi balik hospital perjalanan lebih kurang 3 jam. Tengahari huaband bawak aku makan dan lepak Taman Tasik Taiping. Petang pukul 6 balik sampai rumah masa maghrib.

Orang cakap aku tak payah pergi la since aku pun tak boleh masuk. Tapi cuma pandang dinding tempat aku warded je pun aku dapat kekuatan nak perah susu. Berkali2 aku doa supaya setiap titik susu bagi dia kekuatan lawan virus campak tu.

Dalam nicu

Fighting for campak at 14 days old

Now : 11 months old



Alhamdulillah semua yang pahit dah berlalu. Ni bahagian aku, ujian untuk aku. Aku terima jelah.. Tak faham macam mana orang boleh dera baby, campak dari bangunan semua. Apa pun, bagi baby bawah setahun, apa2 medication pun kena consult yang pakar. Aku bukan nak salahkan doktor tapi bukan sikit doktor aku jumpa, bukan tak usaha. Cuma nak jumpa yang sebenar tu jauh dihujung jalan. Nasihat aku, jumpa paed jelah kalau nak consult hal baby. Infact depa ada satu buku practice untuk infant kat Malaysia ni.

Jangan lalai, jangan cuai. Anak adalah permata terindah anugerah Allah tak mungkin aku akan tukar ganti walau dengan seluruh kekayaan di dunia.



3 comments:

  1. Terima kasih bg info dan nasihat yang sangat berguna.

    ReplyDelete
  2. Warghh...ni risau ni..sy sepatutnya due date ari ni, dan arini jgk sy kene demam campak...risau sgt...nk pegi klinik trus la kejap lagi...

    ReplyDelete
  3. saya pernah kene demam campak,time tu hamil 3 bulan..agak2 bayi kne demem jugak ke time da bersalin

    ReplyDelete