Sunday, March 10, 2013

Breastpump Unimom Mezzo

Seronok dapat breastfeed baby selama ni sebab tau she gets the best out of me. Tapi of course lah kena ada breastpump sebab nak bagi bekal dia bawak nursery. :)

"Benda mahal tak semestinya bagus. Benda bagus tak semestinya mahal".. Eheyyy.. macam pernah dengar tapi di mana ya..?? Breastpump yang aku guna Unimom Mezzo. Breastpump manual je pun. Memang tak pernah dengar tapi bila search kat internet dan blog2 breastpump yang murah dan bagus mesti ada review pasal Unimom Mezzo. Boleh takkk.. nak yang murah je. Hihi..


First time nak guna memang tak keluar susu langsung. Oh my! Dalam hati cakap demmit pam murah memang macam ni ke? Tipula semua review2 bagai tu. Harus pakai yang letrikk kekononnn.. Sebenarnya aku terpaksa guna masa awal-awal bersalin lagi sebab baby admitted nicu for second time due to chicken pox. Dua hari perah pakai tangan ok! Naik lenguh bahu ni padahal breastpump ade je dah beli cuma tak pandai pasang dan pakai. Cam tuuuttt je alasan. Haha..

Lepas tu saje-saje lah try test pakai sebab dah lenguh perah pakai tangan. Tengok2 laju je kua susu. Plus tak sakit langsung pun. Aku tak tau lah kalau guna breastpump lain sakit tu macam mana tapi yang ni pump memang lembut je dan flow susu pun ok. Kalau miss B penuh, pam 5 minit pun dah dapat 5oz. Kebaikan manual breastpump ni aku boleh pam di mana-mana je. Dalam kereta, kat office, sebab tak payah berletrik bagai. 

Banyak ke sikit susu yang di pam tu bagi aku bukan sebab breastpump. Kalau slalu stimulate dengan baby punya suction dekat miss B then susu pun akan lebih banyak keluar. Banyak atau kurang nye susu based on supply and demand. Kalau selalu susukan baby, insyaallah stok susu tak akan kurang. Pam pun jangan stress. Rileks je sedar2 dah penuh breastmilk storage tu.

See..??



Breastmilk memang aku tak letak dalam freezer sebab kesian kat baby mesti tak sedap minum susu beku yang dah dicairkan. Eh? So aku letak tempat fridge aje susu boleh tahan dalam 5 hingga 7 hari. Tiap-tiap hari mesti pump 4 botol untuk stok. So far, cukup lagi everytime hantar nursery. Bagi 16oz je umur dia 2 bulan ni dari pukul 8.30am sampai pukul 6.00pm masa ambik dia. Seronok pam malam-malam pukul 2 - 3 pagi sebab flow susu tu laju and cepat penuh botol. Hihi..

Tak ada susu formula yang setanding dengan susu ibu sebab hanya susu ibu yang mempunyai antibodi untuk ketahanan badan baby. Manusia TAK BOLEH cipta antibodi. It's all in your mind. Masa baby aku kena chicken pox memang aku nak bagi susu badan so that dia akan lebih kuat lawan virus campak tu. Alhamdulillah I manage to provide her with breastmilk every single day. Kalau new born kena chiken pox memang sangat bahaya sebab boleh kena paru-paru n otak dia. Bersyukur sangat it didn't happen to my baby. Aku cuma doa dia kuat lawan penyakit tu. So, admitted 9 days dan alhamdulillah sekarang dia la baby paling sihat dan nakaiii.. I'm the happiest mom in the whole world again. :)

And btw this baby is RM118 per unit. Just buy la ok if u got much cheaper price than the retail price. Tell ya it is worth every penny. 

No comments:

Post a Comment