Thursday, May 14, 2015

Bersalin anak kedua

Expected due date aku sepatutnya 3 May 2015. Tapi sampai ke hari tu tak ada langsung tanda-tanda aku akan bersalin. Penat bawak perut tak payah cakapla.. Nampak gaya ni macam nak overdue :(

Masa hari EDD aku gigih ke Sogo kononnya nak bagi cepat bersalin. Malam tu ada rasa sakit perut sikit tapi tak konsisten and hilang macam tu je menjelang pagi. Disebabkan memang aku ada appointment 4 May 2015 aku pun gerak ke KPJ untuk checkup. Kalau kena extend untuk bersalin lagi seminggu rasanya memang aku tak larat.

Sampai hospital dalam pukul 10.30 pagi. Instead of normal checkup, aku disuruh naik ke tingkat 3 untuk check bukaan serviks etc. Barang semua dah ready dalam kereta in case aku bersalin hari ni. Ada dua orang staff nurse assist masa tu untuk tukar baju dan masuk labour room terus. Staff nurse check bukaan aku dan confirm dah 5cm dilated. Diorang estimate dalam pukul 3 aku akan bersalin. Masa ni aku pelik jugak sebab tak rasa sakit pun. Lepas cucuk enema, aku pun ada urge nak ke toilet untuk clearkan apa yang patut sebelum bersalin. Normal procedure la kan..

Disebabkan pengalaman bersalin dulu yang sangat sakit sampai nak putus nyawa aku rasa, so aku request nak epidural. Then staff nurse arrange untuk epidural after a while doc anest pun datang. Dia pelik aku boleh gelak-gelak lagi dah dilate 5cm. Tanya aku confirm ke nak epidural sebab aku tak nampak macam sakit. Maybe badan aku boleh tahan. Buat aku terfikir jap.. tapi mengenangkan sekejap lagi mesti sakit so aku pun proceed. Teruk kan aku hahaha..

So doc anest explain pros n cons, the procedure so on and so forth, lepas tu proceed with it. Masa cucuk yang pertama tu aku rasa macam ada benda sejuk lalu dekat pinggang aku. Lepas 3 minit cucuk yang kedua walaupun anest dah cakap jarum besar sikit tapi dah tak rasa sakit sebab yang pertama dah took effect. Selesai proses cucuk epidural tak sampai 10 minit pun. Syaratnya badan jangan bergerak la masa cucuk tu so that the process can be done smoothly.

Dalam labour room kali ni lebih tenang aku rasa. Tenang banyak la.. Sebab contraction tinggi pun boleh senyum sembang-sembang dengan husband and zikir sikit-sikit. Nervous jugak fikir nak keluarkan anak sorang lagi ni. Dalam labour room aku makan kurma and minum air zam-zam je sebab dah tak boleh makan makanan berat. Nasib aku sempat breakfast pagi tadi.

Almost 1.30pm bukaan baru 6cm.. Aku rasa lambat lagi kot nak bersalin ni. Then nurse cakap nak cepat bukaan baring mengiring. So aku ikutkan aje la. Mesin ctg masih terpasang di perut sejak mula tadi. Kejap2 nurse datang pasangkan tiub untuk aku kencing. Serius tak rasa macam tengah kencing pun tapi aku boleh dengar kot air mengalir masuk besen besi yang nurse pegang tu. Then doc datang pecahkan air ketuban. Sekejap je prosesnya.. Takde bunyi pop macam anak pertama aku dulu sebab kali ni doctor yang pecahkan.

Nurse datang pakaikan pad, tukar everytime dah basah sangat bawah tu dengan air ketuban yang keluar sikit-sikit. Then cukurkan bulu bawah tu ohh my agak segan jugaklah walaupun aku dah buat sendiri sebelum datang hospital. Setiap 15 min ke setengah jam nurse akan datang cek. Tapi takdelah cek bukaan selalu. Dalam pukul 2.30 pm aku tertidur sebab boring takde cerita best pun kat tv.

Pukul 3.00pm nurse kejutkan untuk cek bukaan. Then dia cakap dah 10cm dilated. Dia tanya aku tak rasa sakit ke? Serius aku takde rasa sakit obviously sebab epidural tu lah. Dalam hati aku macam mana nak push sebab aku tak ada urge nak push langsung sebab tak sakit. Nurse call doctor lepas tu doc datang untuk assist labour aku.

Susah ya nak push kalau tak sakit sampai 1 tahap aku tak tau apa yang aku buat. Tak nak lah end up dengan ceasar sebab kebodohan mengepush ahahahaa.. Dulu masa kali pertama tak ada ubat langsung dalam 3 or 4 kali push dah keluar baby. Aku try jelah push walaupun tak sakit langsung. Nurse and doc memang bagi support suruh push betul-betul. Siap cakap kepala baby jauh lagi nak pakai forcep or vakum pun tak boleh. Omg.. aku rehat jap, ambik nafas panjang and terus push push push... sampai dah nampak kepala baby. Ulang balik proses tu sampailah akhirnya pukul 3.32pm keluar jugak baby boy aku seberat 3.53kg ke dunia. alhamdulillah...



Fresh from the oven


Day 0

Welcome to the family our little bundle of joy!


Day 7

No comments:

Post a Comment